Feedback op de werkvloer deel 2 – de sandwich methode

Binnen onze mediationpraktijk zien wij dagelijks hoe gebrekkige communicatie kan leiden tot samenwerkingsproblemen. De manier waarop feedback wordt gegeven en ontvangen speelt hierin vaak een grote rol.

Een klassieke feedbackmethode die in de praktijk door veel mensen – bewust of onbewust - wordt gebruikt is de ‘sandwich methode’. Negatieve (of: opbouwende) feedback (het ‘beleg’) wordt verpakt tussen twee positieve complimenten of boodschappen in (de ‘boterhammen’). Doel van deze methode is het verzachten van de negatieve feedback.

Negatieve feedback aan positieve feedback koppelen kan echter tot onduidelijkheid en twijfels leiden bij de ontvanger: ‘Wat is de bedoeling van de feedbackgever? Is het de feedbackgever niet gewoon om de negatieve feedback te doen? Zijn de complimenten wel oprecht?’

Hieronder geven wij een aantal tips voor het effectief combineren van positieve met negatieve feedback:

- Het is belangrijk om specifiek te zijn – onderbouw niet alleen de negatieve feedback met voorbeelden, maar doe dat ook met een compliment; blijf niet in algemeenheden steken.

- Geef een compliment alleen als je het echt meent. De ontvanger voelt het als de gever niet oprecht is. Als er geen positieve punten zijn, houd het dan bij constructieve, eerlijke feedback.

- Geef meer positieve feedback, zonder deze te koppelen aan negatieve feedback. Als positieve feedback altijd gecombineerd wordt met negatieve feedback, zal de ontvanger minder waarde hechten aan de positieve feedback (en overigens ook aan de negatieve feedback). In de ogen van de ontvanger wordt het compliment alleen maar gegeven als verpakking van de negatieve feedback.

- Eindig positief, gericht op de toekomst. Wat kan de ontvanger anders doen? Hoe kan de feedbackgever hem daarin ondersteunen? Dit heeft het meeste effect als de ontvanger hier zelf actief over meedenkt.

Contact

Wilt u vrijblijvend kennismaken? Of wilt u meer weten over mediation? Neem gerust contact met ons op:

073 - 20 20 217
info@foretmediators.nl

Nynke IJzerman (MfN-registermediator)
06 – 53 27 96 31
nynke@foretmediators.nl

Stéfanie van Creij (MfN-registermediator)
06 – 19 82 80 44
stefanie@foretmediators.nl