Tips voor het geven van feedback op de werkvloer: de 4G-methode

Forêt Mediators heeft als missie om communicatie op de werkvloer te verbeteren. Als mediator zien wij namelijk hoe gebrekkige communicatie (onnodig) tot conflicten leidt.

Een van de oorzaken van arbeidsconflicten is dat feedback niet, niet duidelijk of te laat wordt gedeeld. Mensen vinden het geven van complimenten nu eenmaal fijner of zijn bang dat de feedback de ander demotiveert.

Toch is het beter niet te lang met kritiek rond te lopen, zodat irritaties niet onnodig groot worden en de ander tijdig iets kan doen met de feedback. Maar hoe geef je op een goede manier feedback zonder dat de ander in de weerstand schiet?

Een bekende manier om feedback te geven is de 4G methode. Wil je weten hoe dit werkt? Bekijk dan de tips hieronder.

1. Gedrag: welk gedrag zie je bij de ander?

Zeg dit:

Ik heb gezien dat je bij de laatste vergaderingen steeds een paar minuten te laat kwam.

In plaats van dit:

Jij komt altijd te laat!

2. Gevoel: welk gevoel roept dit bij je op?

Ik krijg hierdoor het gevoel dat je jouw tijd belangrijker vindt dan mijn tijd en die van jouw collega’s en dat vind ik vervelend.

3. Gevolg: welk gevolg heeft het gedrag?

Omdat je te laat komt verliezenwe onnodig tijd en het beïnvloedt collega’s: zij komen ook steeds later naar de vergadering.

4. Gewenst gedrag: welk gedrag zou je willen zien bij de ander?

Ik zou het op prijs stellen als je op tijd bent bij de vergaderingen.

Eindig met een vraag, zodat er een gesprek op gang komt:

Herken je dit? Kan ik iets doen om je hierbij te helpen?

En verder…

Timing
Geef feedback niet meteen als de irritatie nog hoog zit, maar wacht ook niet te lang.

Niet opstapelen
Spaar feedback niet op tot op de volgende beoordelingsronde. Bespreek het meteen, dan komt de feedback beter aan bij de ontvanger.

Setting
Bespreek de feedback op een rustig moment in een 1:1 setting.

Wees concreet
Geef een concreet voorbeeld om de feedback te onderbouwen, zodat de ontvanger begrijpt wat je bedoelt.

Wees ook positief
Geef ook positieve feedback, als daar aanleiding voor is. De ontvanger zal dan de negatieve feedback beter ontvangen.

Contact

Wilt u vrijblijvend kennismaken? Of wilt u meer weten over mediation? Neem gerust contact met ons op:

073 - 20 20 217
info@foretmediators.nl

Nynke IJzerman (MfN-registermediator)
06 – 53 27 96 31
nynke@foretmediators.nl

Stéfanie van Creij (MfN-registermediator)
06 – 19 82 80 44
stefanie@foretmediators.nl